Unjuk Rasa Malaysia Hadir Di Dunia Maya

id malaysia

Unjuk Rasa Malaysia Hadir Di Dunia Maya

Sejumlah warga mengikuti unjuk rasa Bersih 4.0 di Kuala Lumpur, Sabtu (29/8). Puluhan ribu warga Malaysia turun ke jalan menyuarakan empat tuntutan yaitu Pemiluhan Umum (pilihan raya) Bersih, Kerajaan Bersih, Penyelamatan Ekonomi dan Hak Membantah (berpendapat). (ANTARA FOTO/Rafi Rahman) (

Jakarta (antarasulteng.com) - Unjuk rasa Bersih 4.0 yang dilakukan ribuan warga di Kuala Lumpur, Malaysia juga terasa di media sosial.

Melalui tanda pagar #Bersih4 warga Malaysia juga menyuarakan empat tuntutan yaitu Pemiluhan Umum (pilihan raya) Bersih, Kerajaan Bersih, Penyelamatan Ekonomi dan Hak Membantah (berpendapat).

Pemilik akun ‏‏@AsaboPrabowo menuliskan "di gerakan people power #BERSIH4  DI Malaysia mendengungkan "DEMOKRASI" terhadap negaranya !"

Demikian pula dengan ‏@cheanchung "Rakyat sanggup bermalam atas jalan yg sejuk/kering demi keadilan. Sanggup najib letak jawatan demi bangsa dan negara?" 

PM Najib selama beberapa pekan terakhir dikecam menyusul laporan pemeriksaan lembaga investasi dana negara 1Malaysia Development Berhad (IMDB). Laporan itu menemukan pengiriman dana yang tak dijelaskan sebesar lebih 600 juta dolar ke rekening atas nama Najib.

Salah seorang pengunjuk rasa Buddhi Hèkayat ‏melalui akun Twitter-nya @HasmiHashim mengunggah foto dengan tulisan "Salut untuk rakyat Malaysia! Terima kaseh pehak polis & DBKL yg jalan tugas dgn profesional. #kamimalaysia #Bersih4."

Dia juga berterima kasih kepada semua orang yang ikut berpartisipasi. "Kepada sukarelawan, medical team, jurnalis yang baik, bahkan restoren yang kasi makan-minum percuma, tunduk hormat untuk kalian! #Bersih4," tulis dia.

Dari pantauan ANTARA News, Senin siang, hastag #Bersih4 menjadi trending topic ke empat di Malaysia dengan 93.100 kicauan.