Najib Razak minta Korut biarkan warga Malaysia pergi

id najib

Najib Razak minta Korut biarkan warga Malaysia pergi

Perdana Menteri Malaysia Najib Razak (REUTERS/B Mathur)

Saya mengutuk keputusan Korea Utara untuk mencegah warga Malaysia meninggalkan negara itu
Kuala Lumpur (antarasulteng.com) - Perdana Menteri Malaysia Dato Sri Mohd Najib Tun Abdul Razak meminta pemerintah Korea Utara membebaskan semua rakyat Malaysia untuk meninggalkan Korea Utara.

"Saya mengutuk keputusan Korea Utara untuk mencegah warga Malaysia meninggalkan negara itu," ujar Najib melalui siaran pers yang dikeluarkan Kantor Perdana Menteri, Selasa.

Dia mengatakan tindakan tersebut menjijikkan ini dan mengabaikan semua hukum internasional dan norma-norma diplomatik.

"Sebagai bangsa yang cinta damai, Malaysia berkomitmen untuk menjaga hubungan baik dengan semua negara. Namun, melindungi warga negara kita adalah prioritas pertama saya, dan kami tidak akan ragu untuk mengambil semua langkah yang diperlukan ketika mereka terancam," katanya.

Najib menegaskan dirinya telah dipanggil dalam pertemuan darurat Dewan Keamanan Nasional. 

"Saya juga telah menginstruksikan Inspektur Jenderal Polisi Diraja Malaysia untuk mencegah semua warga Korea Utara di Malaysia meninggalkan negara itu sampai kita yakin keselamatan dan keamanan semua warga Malaysia di Korea Utara," katanya.

Dia menegaskan harapannya adalah untuk resolusi cepat. 

"Kami menyerukan kepada pemimpin Korea Utara untuk segera memungkinkan warga negara kami untuk meninggalkan Korea Utara untuk menghindari eskalasi lebih lanjut," katanya.